Gott nytt år Kenya

Man står här hemma firar nyår med sina vänner. Vi skjuter raketer för att fira, uttrycka vår glädja att vi går in ett nytt år. I Kenya tolkas troligtvis bomberna inte med glädje, utan ren skräck.
          

Kenya har alltid varit stolt att de varit ett sånt fredsland, men nu har hundra tusentals människor tvingats fly och ca 400 har blivit mördade. Allt handlar om politik. Det var nyligen val och Mwai Kibaki  förklarades som segrare, men anklagas för valfusk. Nu är det alltså oroligheter mellan två stammar.

Det värsta för invånarna är inte oroligheterna och dödantet i sig utan konsikvenserna detta för med sig. Det har spärrat av vägar vilket gör det nästan omöjligt att skaffa mat. Speciellt lidande blir det föräldra lösa barnen av detta. De kan inte ta sig till skolan där de får mat.

Vad vill jag nu säga med detta? Att alla borde ta planet och åka ner och ge dem lite mat? Nej inte precis, men jag tror vi alla någon gång behöver påminna oss själva om hur jävla mycket vi har. Hur mycket pengar läggar ungdomar igentligen på sprit i veckan ? Tänk om man då ibland skulle avstå från det och skänka lite pengar istället. Kapatalismen är inget annat än sjuk! Varför fördelar vi inte våra tillgångar, hjälps åt i världen?

Media ger oss också bilder som är helt felaktiga. Har ni tänkt på hur de alltid visar tillexempel på faddergalor bara dåliga saker? De får det att framstå som de är hjälplösa och inte kan göra nått utan våran hjälp, och än en gång får vi oss själva att kännas som hjältar om vi skänker en 100 lapp eller så. Hela tiden lyfts vi fram som räddare i nöden och de som de hjälplösa offrerna. But guess what ? deras liv är inte värdelösa ! Ärligt talat så får ju media det att verka som det. De är stolta över sitt land och hur de bor, och ibland frågar jag mig om det inte har de bättre än oss? För är det lycka att ha mycket pengar och att bo i ett samhälle där du helatiden tvingas visa din rikedom, där man umgås med de i samma status, det gör vi utan att tänka på det , för de med fula kläder är ju " töntar".

Jag skämms över mig själv!!


Kommentarer
Postat av: linnea.

du har så rätt min vän...

2008-01-07 @ 21:47:19
URL: http://linneaaennil.blogg.se
Postat av: sofia

Skitbra skrivet, verkligen.

2008-01-08 @ 17:22:59
URL: http://vvisiblekarma.blogg.se
Postat av: n

du har SÅ rätt Sara !

2008-01-09 @ 18:15:21
URL: http://natalieeriksson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0